900 km prin Ellada

Acum, dupa ce ti-ai spulberat prejudecatile despre politistii bulgari, deschide-ti larg sufletul si respira „greceste”. De cate ori intru in Grecia am to komotini 2aceeasi senzatie pe care o am ori de cate ori trec Dunarea in Dobrogea: parca aici m-am nascut. Senzatia mi se accentueaza daca se intampla sa „plonjez” din pasul Makaza spre Komotini la rasaritul soarelui. Drumul este impecabil, asfaltul la fel, urmeaza 900 de kilometri de drum insorit si, de cele mai multe ori, liber.
Makaza – Ioannina
Ioannina – Antirio East
Antirio East – Antirio West – doar daca este cazul
Patra(Rio) – Kyparissia
Am fost intrebat de ce Thessalonki – Ioannina – Patra si nu recomand drumul prin Thessaloniki – Larisa – Lamia –  Athina – Korinthos – Tripoli. Motivul principal este acesta:
Makaza – Athina – Kyparissia
Sunt „milioane” de statii de taxare. Al doilea motiv este ca sunt vreo 80 de kilometri in plus.
ATENTIE! Cei aproximto komotini 4ativ 20 de km de la Makaza la Komotini pot deveni foarte periculosi daca lasi masina sa te conduca pe tine si nu invers. In sezon, de la deschiderea Pasului bulgaresc Republiki, atunci cand fluxul de turisti a explodat pe aceasta ruta, a crescut si numarul evenimentelor rutiere. Daca soseaua este „populata” si nu aveti experienta „milionului de kilometri” la volan,  sofati
to komotini 3cu atentie si respectati limitele de viteza si marcajele rutiere.
Drumul coboara printre munti si este presarat cu tuneluri bine semnalizate. In principiu se merge pe o banda pe sens dar sunt si portiuni in care soseaua se lateste la doua benzi pe cate un sens de mers.
Se coboara pana la intrarea in Komotini, orasul ramane undeva in dreapta si se iese in Egnatia Odos – autostrada spre Thessaloniki si, mai departe, spre Igoumenitsa. Nu am condus pe multe autostrazi din Europa iar in Romania nu le-am prea gasit; asa ca nu pot face o comparatie. Mai deunazi o distinsa doamna din Suedia ma intreba daca drumurile in Romania si Bulgaria sunt „safe or unsafe”. I-am raspuns ca eu nu cunosc diferenta, ca sunt atat de obisnuit sa conduc pur si simplu incat ma adaptez la orice fel de drum fara sa-mi pun intrebarea daca sunt sigure sau nu.
Egnatia Odos, dupa parerea mea, este tot ce-si poate dori tempomatul masinii. Potisa-l lasi in 130-140 si sa curgi lin cu Bach sau Ennya in boxe sau il poti fixa la 220 si sa gusti din plin deliciile unei sosele line, bine semnalizate si „asezonate” cu AC/DC sau Metallica.
Pana la Thessaloniki(250 km) intalnesti trei statii de taxare a autostrazii: Iasmos, Moustheni si Analipsi, toate cu 2,4 Euro pentru vehiculele sub 2,7 metri inaltime(pana de curand era sub 2,2 metri).
Mare atentie ca into komotini 1cepe sa te prinda toropeala si devine al naibii de greu, mai ales ca soseaua este de obicei libera. Suprasolicitat fiind de radarele agresivei politii rutiere din Romania si de catre atentia marita asupra traseului din Bulgaria, pentru a-ti reface moralul si tonusul, te sfatuiesc sa faci o escala la Stavros. Aici, la Stavros, esti exact la jumatatea drumului(daca pleci de la Bucuresti).
Eu personal prefer r
estaurantul si hotelul lui Vasilis Agnante, un grec get-beget care vorbeste foarte bine romaneste. La Vasilis am avut parte de cele mai generoase portii de mancare din toate cate am comandat in Grecia.
 Nu ma intreba despre cazare la Vasilis, nu am habar, pentru ca intotdeauna, grabit fiind sa ajung „la mine acasa”(indiferent unde este asta), nu am stat mai mult de cateva ore aici.
Inapoi in vehiculul purtator si la drum ca mai este destul.
Reintrat pe Egnatia Odos reia capul compas spre Thessaloniki si repune in drepturi depline tempomatul. Thessalonik-ul ramane undeva pe mana stanga si daca vrei sa lasi navigatorul sa se raceasca tine indicatorul de Athena, apoi Veroia(corect este Veria), du-te spre Kozani, urmareste Grevena si apoi Ioannina. Dupa Thessaloniki ai o statie de taxare de 1,2o Euro. Ai grija, la 10  km de statia asta de taxare trebuie sa te lasi in dreapta spre Veroia(Veria); daca o tii inainte – indicator de Katerini – inseamna ca te-ai suparat de ceva anume si vrei sa-ti ineci amarul in manelele romanesti de la Katerini… sau Paralia Katerinii cum spun toti romanii. Noi stim insa ca sunt niscai sute de „paralia” in Grecia, asta insemnand „plaja” si mai stim ca tu vrei sa ajungi in Ellada grecilor si nu in Grecia turistilor si a comerciantilor chinezi.
Dupa ce treci prin stanga orasului Veroia(hmm…Veria) o sa intalnesti o alta statie de taxare, cea de la Polymilos, de 2,40 Euro, apoi dupa inca vreo 120 de kilometri inca una, tot de 2,4 Euro, la Metsovo. Mai este o statie de taxare in constructie, intre Metsovo si Ioannina, si sa speram ca nu o vor pune „la lucru” curand.
la Ioannina, orasul ramane pe mana dreapta, tu parasesti autostrada tinand indicatorul de Arta. Egnatia Odos merge spre vest, spre Igoumenitsa dar tu o sa te lasi spre sud. Mai ai doar vreo 390 de kilometri pana la Kyparissia.
Drumul pana la Arta este o sosea simpla, cu o banda pe sens, noaptea destul de liber dar cu unele pusee de trafic aglomerat in timpul zilei. In tronsonul asta de drum am intalnit singurul control radar din toata saga mea greceasca.
Intr-o zi din vara lui 2013 o tineam „langa” cu 120-140, am intrat in localitate, drumul era liber si nici nu m-am sinchisit sa reduc. Dupa vreo doi kilometri si o curba la dreapta il vad pe grecul de la „Astinomiki Trohea” – politia rutiera elena – cu pistolul laser pe mine. Ce era sa fac? Am redus usor, cu frana „de mediere” si am mers spre „gura lupului”. Omul a mai stat cateva secunde cu pistolul catre mine apoi mi-a intors spatele si s-a urcat in masina.
Ulterior am intrebat in stanga si in dreapta de ce nu m-a faultat si mi s-a explicat: „Politistul ti-a vazut reactia si anume ca reduci viteza dupa ce l-ai vazut; asta inseamna ca esti atent la drum si nu alergi ca besmeticul doar ca poti sa alergi”. Ai auzit, gabor boschetar de romanica? Esti atent la drum!!! Esti mult prea ocupat ca sa conduci pentru a sta cu ochii pe vitezometru. Te uiti in fata, in dreapta, in stanga si in oglinzi si te adaptezi la ce-i in jurul tau si nu la o valoare din bord care nu are legatura cu traficul propriu-zis! Invata!
Scuza-mi prietene paranteza asta si fii atent la drum in continuare.
Cu vreo 12-15 km inainte de Arta vei vira la stanga urmarind indicatorul de Menidi, Amfilochia, Agrinio. Daca gresesti si o iei inainte vei ajunge intr-un oras superb, Arta. Daca consideri ca iti poti oferi un ragaz de cateva zeci de minute tine-o inainte. O sa-ti ramana pe retina oraselul asta boem din vestul Elladei. Daca vrei sa ajungi mai repede in Peloponnese fa stanga asa cum te roaga navigatorul si vei intra pe o portiune de vreo 25 de kilometri de autostrada, ocolind Arta prin nord, nord-est, est.
Lasand in urma bucatica de autostrada de la Arta mai ai de strabatut vreo 30 de kilometri pana la Amphilochia. Drumul este superb: pe stanga munte abrupt si pe dreapta prapastie care coboara in apele de un albastru ireal ale golfului ionian Ambrakikos. In portiunea asta nu prea poti depasi decat cu maxima atentie si, daca te ajuta motorul, cu demaraje bruste. Dar este pacat sa te grabesti. privelistea iti taie respiratia si ai o ciudata senzatie de apropiere de divinitate.
Urmeaza Amphilochia, o cocheta statiune la Marea Ionica, intr-un linistit intrand al golfului Ambrakikos si apoi vei continua spre sud tinand indicatoarele de Messolonghi si Antirio sau „linia albastra” care ti-a fost calauza pana aici. La vreo 17 kilometri dupa Amphilochia vei vira la dreapta spre Antirio si va urma iarasi o bucata de autostrada de 33 de kilometri. Calc-o! Pana la Kyparissia nu mai intalnesti autostrada. Iesirea din bucatica asta de autostrada este intr-un giratoriu facut din balize rutiere(deocamdata), pe care il parasesti la a doua iesire adica o tii, intr-un fel, inainte, urmarind indicatorul de Antirio. De aici mai ai doar vreo 45 de kilometri pana la Antirio.
De ce Antirio Est si Antirio West?
In vara anului 2004 continentul a fost legat de Peloponnese printr-un majestuos pod, lung de 2880 metri, care se inalta la 28 de metri deasupre golfului Korinthos. Podul este numit Rio-Antirio Bridge in limbajul inteles de noi ceilalti, altii decat elenii. In limba greaca pod se spune „gefira” adica ΓΕΦΥΡΑ iar parintii podului Rio-Antirio un consortiu de firme greco-francez, condus de francezii de la VINCI si incluzand companiile grecesti Hellenic Technodomiki-TEV, J&P-Avax, Athena, Proodeftiki si Pantechniki au numit consortiul  Γ.Ε.Φ.Υ.Ρ.Α. anume:  ΓαλλοΕλληνικός ΦορέαςΥπερθαλάσσιας ζεύξης Ρίου- Αντιρίου; in traducere  G.E.F.I.R.A. – acronimul de la French-Greek Carrier of Oversea Connection of Rio–Antirrio.
Sa treci podul spre Rio este simplu: platesti, parca 11 Euro… nu mai stiu exact pentru ca o singura data, din curiozitate, am trecut peste el, si ajungi cat ai clipi in peninsula. Dar nu are farmecul traversarii cu ferryboat-ul.  In jumatatea aia de ora cam cat dureaza imbarcarea, traversarea si debarcarea, respiri adanc aerul Korinth-ului, iti intinzi oasele amortite de statul in scaunul masinii, admiri in liniste privelistea etc.
Antirio East si Antirio West sunt cele doua puncte de imbarcare pe ferryboat. Nu te panica, sunt unul langa altul la vreo 300 de metri. Daca bunaoara ajungi in East si nu este vreun ferry care imbarca autovehicule, urmeaza traseul si intr-un minut ajungi la imbarcarea West. Costul traversarii cu ferryboat-ul este, pentru autoturisme, de 6,5 Euro.
Si ai ajuns in Peloponnese. Bine ai venit la mine acasa, prietene, la noua mea „acasa”!