Atentie, Romania si Bulgaria!

Bucuresti – Makaza

Traseul traverseaza Bulgaria in doar 400 de kilometri si, cu mici exceptii, nu exista traficul  greu pe care il intalniti spre Sofia si apoi spre Kulata. Pentru mine drumul prin Sofia, in ambele sensuri, a fost un cosmar. Foarte adevarat ca in vara lui 2013 am avut ghinionul ca un potop sa rupa soseaua in Pasul Republiki – zona Gurkovo, fiind nevoit sa traversez Balcanii bulgaresti prin pasul Shipka. Atunci am inteles ce importanta are un magar in gospodarie si cat de fericiti erau oamenii pana sa se inventeze notiunea de „dead line”. Tot atunci am invatat ca nenea Big G – adica Google – nu are sentimente, amortizoare la masina si nici notiunea de latime a drumului. Dar asta este din alt film… o sa revin cu detalii in alt articol.

Intorcandu-ne la oile noastre, pardon, boii nostri:

Despre politia rutiera romana nu am a spune mai mult decat Voda Lapusneanu: „Prosti dar multi…” Si cum agresivitatea este un derivat al prostiei, evident ca sunt multi agresori in uniforma pe soselele Romaniei.

In multele drumuri pe care le-am facut inspre si dinspre Peloponnese, pe teritoriul Greciei – aproximativ 2000 km la un drum – am intalnit un singur radar, intr-o dupa-amiaza a verii lui 2013. La bulgari „ceva mai multe”, trei la un dus-intors in sezon – aproximativ 800 km . In extrasezon nu am intalnit niciodata radar pe traseul prin Makaza. In minunata Republica Militieneasca Romanica pe cei 50 de kilometri dintre Giurgiu si Jilava am intalnit si patru radare… si la rasarit, si la amiaza, si dupa-amiaza, si la apus, si vara, si iarna. Atat de multi indivizi care n-au stiut ce sa faca in viata si s-au facut militieni la circulatie!?!

Dar sa revenim la detaliile tehnice…

Plecand de la Universitate ii puteti intalni:

1. Iesirea din Pasajul Unirii,  pana in intersectia cu B-dul Marasesti;

2. Intre B-dul Marasesti(dupa semaforul intermediar cu trecerea de pietoni) si Sincai;

3. Spre varful pantei de pe Calea Serban Voda, in zona Adesgo;

4. Pe Sos Giurgiului, cu doua-trei sute de metri inainte de intersectia cu Str. Luica, dupa usoara curba la dreapta;

5. In Jilava, de obicei dupa iesirea de sub podul peste Centura Bucuresti;

6. In comuna 1 Decembrie… asta de obicei este nelinistit, se tot plimba in sus si-n jos. Tot aici – daca aveti card sau scrupule fata de motorina din rezervcor –  ar fi si ultimul OMV pe sensul de mers(mai este unul pe contrasens la intrarea in Giurgiu). Mai departe exista Lukoil si vreo doua-trei „independente”, asta excluzand Petromul de la intrarea in frontiera. Puteti opta sa faceti plinul la Ruse, daca stati bine la capitolul leva. In functie de cursul la care ati cumparat leva, in Bulgaria va iese putin mai ieftina motorina;

7. In Calugareni vestita Solenta alba – ATENTIE: sunt doua Dacii Solenta albe, cu radar, in jud. Giurgiu. Deasemenea ATENTIE: sunt radare pentru supravegherea traficului si nu cinemometre dedicate. Daca aveti chef si timp sa va „ocupati” de ei, faceti contestatie in justitie. Dar, ca sa nu va stricati concediul, lasati-i in grija divinitatii cu niste ganduri de mama si morti bine tintite si mergeti mai incetisor… mai aveti 35 de km si scapati…

8. In Uzunu, imediat dupa ultima curba la dreapta, asezat cumintel in refugiul pentru autobuz;

9. In Daia, imediat dupa curba de la intrare, in dreapta podului; ori dupa pod, chiar in fata sediului Politiei Maidaneze… pardon, Comunitare;

10. Dupa intrarea in Giurgiu, intre benzinaria Lukoil si giratoriu;

11. Dupa ce ati virat stanga, pe Sos. Prieteniei(centura), pana in fata vamii;

Si cam gata! Acum mai aveti doar de platit pentru a vizita gropile de pe partea romaneasca a Podului Prieteniei si ati trecut in Bulgaria! Felicitari!!! Nu omiteti faptul ca de la jumatatea Podului Prietenie sunteti pe teritoriul bulgar. De obicei eu ma prezint la controlul actelor la politistul de frontiera bulgar. Nu stiu exact de ce fac asta… probabil ca am devenit alergic la ce inseamna uniforma romaneasca.

Baietii nostrii de la frontiera sunt ok, bulgarii la fel, asa ca, dupa controlul actelor, nu mai aveti decat sa platiti vigneta bulgareasca la unul dintre ghiseele de dupa iesirea din frontiera si sa va asezati comozi in fotolii, urmeaza Bulgaria!

Apropos de vigneta si de eventualele cheltuieli de pe teritoriul bulgar: In zona de frontiera de la Ruse se accepta si plati in lei. Nu ma injurati dupa ce faceti calculul la paritate. Deasemenea, pe tot teritoriul bulgar se accepta euro pentru orice plata; doar ca daca, spre exemplu, paritatea este 1,95 leva/euro calculele se fac undeva la 1,90 leva/euro. Este bine sa aveti leva… dar nu cumparate din zona de frontiera, cursul este considerat „de urgenta” si are regim de room service. Nu omiteti sa aveti poza lui Ivan Milev – bancnota de cinci leva – in numar par pentru abateri gen 60km/h in zona de 50; sau fotografiile varului Petr Beron – bancnota de zece leva – tot in numar par, pentru abateri mai grave(ex 140km/h in zona de 90). Spun numar par pentru ca baietii sunt cate doi pe echipaj si nu pot taia pe din doua bancnotele mai mari. Important este sa cantariti bine situatia in care va aflati si sa nu stricati piata, va multumesc. In sezon „tarifele” sunt ceva mai mari dar asta este neesential…

Am obsevat un fenomen interesant in legatura cu politistii bulgari: daca ai o masina de putere medie, cu un consum de bun simt, te opresc mai mult ca sigur si iti cer de la obraz o mica dijma.   Daca ai sub tine un bolid de 250 de cai si treci pe langa ei ca taifunul Flora se fac ca se uita in telefonul mobil, au de verificat uleiul la masina, isi aduc aminte ca au probleme cu prostata etc… Sincer, nu am habar despre aceasta filozofie dar mie imi convine de minune.

Traseul Ruse – Veliko Tarnovo – Gurkovo – Stara Zagora – Dimitrovgrad – Haskovo – Kardjali – Makaza este, in principiu, in regula ca si calitate a soselei. Denivelari si ceva gropi veti intalni in zona Dimitrovgrad – Haskovo, dar este un motiv sa nu uitati de unde ati plecat… si nu o sa va deranjeze prea tare.

Ca si orientare mare ATENTIE la Gurkovo! Orasul este praf. Asa ca traseul meu ocoleste orasul si iese direct in soseaua de Sofia. Inainte cu un kilometru si jumatate de Gurkovo se vireaza dreapta pe un drum ingust care nu va spune nimic legat de civilizatia secolului 21. Apoi, dupa vreo saptesute de metri virati stanga, continuati inca 3,5 km si iesiti in soseaua principala spre Magliz, Tulovo, Stara Zagora.

Sfatul meu prietenesc este sa uitati de navigatia Google in cazul in care parasiti traseul si sa va intoarceti pe „dunga albastra”. Sa nu va puna necuratul sa credeti ca daca, bunaoara, ati iesit din traseu la Gurkovo si stiti ca urmatorul punct este Stara Zagora, Big G va va menaja. De vreo trei-patru ori am facut eu asta si m-am ars rau… de fapt nu eu ci vehiculul purtator. O sa revin cu detalii picante apropos de aceasta.

Pe traseu punctele fierbinti sunt:

1. La iesirea din Veliko Tarnovo. „Geografia” zonei va va da senzatia ca ati iesit din oras dar nu inca… mai este cale buna pana la indicator… si flacaii cu sepcuta si pistol stiu!!!;

2. Am mai intalnit echipaje cu radar pe tronsonul Dimitrovgrad – Haskovo – Kardjali, cumintei si timizi, dar cu salarii mici…

3. Intre Kardjali si Makaza, aproximativ 50 km – altminteri un tronson de vis – exista o zona destul de periculoasa pentru cei cu mai putina experienta la volan. Soseaua este impecabila ca si asfalt dar alterneaza curbe destul de „stranse” cu portiuni de drum drept. Tot in aceasta zona exista o curba in care soseaua este inclinata invers decat ar trebui pentru a diminua forta centrifuga… Intrand mai „tare” in ea „te cam ia” pe sira spinarii. La Kardjali ar fi bine sa faceti plinul, repet, daca stati bine cu leva. Dupa ce „executati” giratoriul spre Makaza aveti pe dreapta un OMV si, imediat dupa el, un Lukoil. De obicei OMV-ul este putin mai ieftin.

Drumul tot urca. Punctul de trecere al frontierei dintre Bulgaria si Grecia este un pas al muntelui Makaza, si se afla la o altitudine de aproximativ 750 metri deasupra nivelului marii. Obisnuiti cu turistii, mai ales romani, si daca mai bate si vantul, niciunul dintre politistii de frontiera, nici cel bulgar, nici cel grec nu va iesi din confortul ghiseului. In pasul Makaza vantul bate de doua ori pe an: din octombrie pana in martie dinspre nord si din martie pana in octombrie dinspre sud!!! Daca este suficient de cald afara bulgarul mai iese sa se plimbe prin „no man’s land”, grecul OXI! Si unii si altii se descurca binisor in engleza, astfel incat romanii ca si popor francofon vorbitor de limba engleza se inteleg cu ei.

In extrasezon la Makaza am intalnit cel mai mult patru masini in fata mea, indiferent de ora la care am ajuns. In timpul sezonului am avut grija sa ajung noaptea intre unu si patru(ora locala!)  🙂 … am auzit ca ziua se cam fac cozi.

Si am trecut in Grecia!

Eeee! Aici este alt film! Uitati, va rog, de unde veniti si cum ati ajuns aici. Credeti-ma, este alta planeta!

Urmeaza: 900 km prin Ellada